Jest to plan pracy edukacyjnej przedszkola dla dzieci trzyletnich .Tematyka : I - DOOKOŁA JESIEŃ II - JESIENNE SPOTKANIA Z JEŻEM III - ZABAWY Z RUDĄ WIEWIÓRECZKĄ IV - ZA OKNAMI SZARO I ZIMNO
I Tydzień "Jesienny spacer" rozmowa z dziećmi na temat przyrody jesienią, niższą temperaturę powietrza i ludzi ubranych odpowiednio do warunków atmosferycznych ,zjawiska opadania liści, wyglądu drzew. Spacer po terenie ogrodu przedszkolnego. Dziecko:
- uważnie słucha opowiadania
- powtarza nazwy kolorów liści
- wykona ćwiczenia oddechowe
- realizuje głoski ssss, szszsz w ćwiczeniach ortofonicznych
- ilustruje ruchem piosenkę "Ola i liście"
- ustawi się w parze
- przestrzega zasady nie oddalania się od grupy
" Liście" – wprowadzenie wiersza do nauki " Liście", zabawy rytmiczne. Wysłuchanie utworu recytowanego przez n – lkę; wykorzystanie ilustracji oraz podkładu muzycznego dla podkreślenia piękna jesiennego krajobrazu; próba powtarzania wiersza; doskonalenie pamięci dziecka. Dziecko:
- wysłucha wiersza recytowanego przez N.
- powtórzy krótki fragment wiersza
- ilustruje ruchem treść piosenki "Ola i liście"
- rozpoznaje dźwięk bębenka, tamburina
- reaguje na polecenia N.
- reaguje ruchem na kontrasty dynamiczne- bardzo cicho i bardzo głośno
" Muchomorek" – zabawy muzyczno- plastyczne. Dziecko:
- naklei elementy na karton
- wysłucha piosenki Muchomorek w wykonaniu starszaków
- powtórzy nazwy grzybów : borowik, kurka,...
- wie, że muchomor jest grzybem trującym
- wyrobi plastelinę, uformuje kulę, ugniecie ją naklei na sylwetę muchomora kropki z plasteliny
II tydzień "Wycieczka do lasu"- opowieść ruchowa z wykorzystaniem podkładu muzycznego,zapoznanie dzieci ze środowiskiem w jakim mieszka jeż, ukazywanie ciekawostek z życia zwierząt leśnych Dziecko:
- uważnie słucha opowiadania
- naśladuje ruchy zwierząt: jeż, niedźwiedź, wiewiórka
- sprawnie ustawi się w parze
- powtórzy krótki fragment wiersza "Liście"
- wysłucha piosenki" "Szukam grzybka borowika"
- ułoży z 2-3 elementów sylwetę grzyba/ jeża
" Mój przyjaciel jeż – zabawy plastyczno-ruchowe zapoznanie dzieci z trybem życia jeża, jego budową: krótkie nóżki, długi ryjek, kolce oraz ulubione przysmaki – owady i mleko; Dziecko:
- wysłucha recytacji wiersza " Jeżowa rodzinka"
- zna wygląd postaci jeża
- wymieni / powtórzy przysmaki jeża
- uczestniczy w zabawie z piosenką "A w ogrodzie jeżyk śpi"
- naklei plastelinę na sylwetę jeża
- połączy igły sosnowe z plasteliną
" Kasztanowy świat "- zabawy dydaktyczne Dziecko:
- uważnie słucha poleceń N.
- segreguje tworzywo przyrodnicze do koszy: liście, kasztany, żołędzie
- powtarza nazwy liczebników 1-4
- stosuje pojęcia na, pod
- powtarza nazwy wkładanych do kosza przedmiotów
- ilustruje ruchem melodię " Kasztankowa gra"
" Wędrówki jeża"- zabawy muzyczno- plastyczne zabawa ortofoniczna , doskonalenie sprawności manualnej. Dziecko:
- słucha piosenki śpiewanej przez n-lkę "A w ogrodzie jeżyk śpi"
- zna zwyczaj zasypiania jeża na zimę
- powtarza słowa i zgłoski: idzie jeż – groźny zwierz, tup – tup, fu – fu
- powtarza krótki fragment piosenki
- uczestniczy w zabawie z piosenką "j.w."
- dorysuje kredką świecową do sylwety jeża kolce
III tydzień "Ruda wiewióreczka" rozmowa z dziećmi na temat wyglądu i zwyczajów wiewiórki -/robienie zapasów na zimę, zmiana futra, przygotowanie dziupli/ inspirowana piosenką i ilustracją. Dziecko:
- uważnie słucha opowiadania
- powtarza nazwę wiewiórka
- wskaże na kartonie spośród innych, kolor futra wiewiórki
- ilustruje ruchem piosenkę "Ruda wiewióreczka"
- wykona ćwiczenia oddechowe
- uczestniczy w opowieści ruchowej " Spacer po lesie"
"Spotkanie z wiewiórką" – zabawy słownikowo- muzyczne Dziecko;
- rozpozna postaci wiewiórki spośród innych zwierząt
- przywita się z wiewiórką
- zaprosi wiewiórkę do zabawy
- wykona ćwicz.ortof. na zgłoskach kic, hyc, skik
- reaguje na polecenia i sygnał wzrokowy
- reaguje ruchem na zmiany tempa: szybko-wolno
- dorysuje wąsy wiewiórce, orzechy, wypełni kolorem orzechy- malowanie palcem
" Z wizytą u wiewiórki" – zabawy dydaktyczne Dziecko:
- wysłucha piosenki " Ruda wiewióreczka"
- powtórzy formy grzecznościowe
- segreguje orzechy, żołędzie i kasztany
- wskaże i powtórzy nazwy określeń: mało-dużo
- wskaże kolejne elementy szeregu
- powtórzy nazwy liczebników 1- 4
" Wesołe zabawy z wiewiórką " – cykl zabaw spojonych wspólną fabułą Dziecko:
- reaguje na polecenia N
- słucha piosenki " Ruda wiewióreczka’- śpiewa refren
- uczestniczy w opowieści ruchowej " Spacer po lesie"
- wysłucha recytacji wiersza
- zna pojęcie"para" - dorysuje po jednym elemencie na karcie pracy – do pary /orzech, kasztan/
" Wiewiórki do dziupli"" – zabawy muzyczno- plastyczne. Dziecko:
- słucha polecenia
- ustawi się w parze z kolegą
- reaguje ruchem na tempo melodii
- zaśpiewa indywid. fragment piosenki " Ruda wiewióreczka"
- maszeruje rytmicznie po kole, biegnie na palcach
- naklei skrawki kol. papieru w konturze sylwety wiewiórki
IV tydzień "Listopadowy spacer po parku"- spacer w pobliżu przedszkola- obserwowanie zmian przyrodniczych w otoczeniu, poznawanie i dostrzeganie wizualnych zmian: szare niebo, duże chmury, wiejący wiatr; uświadomienie dzieciom konieczności ciepłego ubierania się, wycierania obuwia przed wejściem do budynku Dziecko:
- ustawi się w parze
- nazywa/powtarza nazwy części ubioru
- kieruje uwagę na zjawiska przyrodnicze wskazywane przez N
- wykona ćwiczenia oddechowe
- realizuje głoski ssss, szszsz w ćwiczeniach ortofonicznych
- przestrzega zasady nie oddalania się od grupy
" Pada deszcz"- zabawy muzyczno ruchowe Dziecko:
- słucha piosenki " Pada deszcz’
- ilustruje ruchem treść piosenki
- naśladuje deszcz o różnym nasileniu uderzeniami palcami o bębenek, dywan,stolik
- słucha zagadek dźwiękowych
- rozróżnia odgłosy
- wskazuje źródło dźwięku
" Kolorowe parasole" – zabawy dydaktyczne Dziecko:
- śpiewa piosenkę " Pada deszcz"
- ilustruje ruchem treść
- śpiewa cicho- głośno
- wymieni / powtórzy nazwy kolorów parasoli
- policzy kolejno krople deszczu / karta pracy/, dorysuje krople deszczu
- określi ilość kropli z użyciem pojęć: dużo, mało
- stosuje określenia położenia na , pod
"Rozmowy z Listopadem" – cykl zabaw spojonych wspólną fabułą Dziecko:
- wysłucha piosenki " Pan Listopad"
- głośno powie i wyklaszcze rytm nazwy m-ca LISTOPAD
- uczestniczy w opowieści ruchowej " Deszczowa przygoda"
- naśladuje deszcz o różnym nasileniu uderzeniami palcami o bębenek ,stolik
- zaśpiewa piosenkę " Pada deszcz"
- rozprowadzi klej na rewersie elem dek.
"Deszczowa muzyka" – zabawy muzyczno- plastyczne Dziecko:
- naklei elementy dek. na sylwetę parasola
- śpiewa indyw. fragment piosenki "Pada deszcz"
- słucha fragm. Muzyki Vivaldiego- Jesień
- dowolnie interpretuje ją ruchem
- rozprowadzi farbę na powierzchni kartki- techniką mokre na mokre
- obserwuje zachowanie się barw
Utrwalanie potrzeby zgłaszania potrzeb fizjologicznych, korzystania z urządzeń sanitarnych, ściąganie i podciąganie ubioru. Utrwalanie kolejności zachowań w łazience, etapów mycia rak, dokładnego wycierania we własny ręcznik Utrwalanie dokładnego wydmuchiwania nosa, umiejętnego korzystania z husteczki higienicznej. Zestaw ćwiczeń porannych nr 1 wg I. Wlaźnik; nr 7 i 8 wg H. Trawińska str. 39;Zestaw ćwiczeń ruchowych nr 4 wg H. Trawińskiej str. 41. Zabawy i ćwiczenia ruchowe wg B.Formy : Plany.. / 12 Zabawa integracyjna " Podaj piłkę"" – prezentacja swojego imienia, budowanie wzajemnego zaufania, utrwalenie imion dzieci; Zabawa z ped zabawy " Orzeszki", " Imię i gest" Zabawy ruchowe z elementami : skłonu "Zbieramy orzechy" , biegu "Wirujące liście" czworakowania"Jeże do norki" elementami toczenia "Jeże toczą jabłka" , elementem skoku " Wiewiórki" Zabawa kołowa "Stary niedźwiedź", "Koło", Balonik Zabawy ruchowe ze śpiewem : Dwie iskierki małe, Gwiazdeczki , Pajacyk , Zabawy rytmiczne przy muzyce: skoki pajaca, chód na piętach; reagowanie na przerwę w muzyce i podskoki w parach; "Kolczasty jeż" zabawa rytmiczno-ruchowa; chodzenie na czworakach, unoszenie głowy do góry, na głośny akcent w muzyce – zwijanie się w kłębek, tupanie, klaskanie; "Idzie jeż" zabawa rytmiczno ruchowa:rytmiczne wyklaskiwanie i wystukiwanie (wg metody M. Bogdanowicz); wyraźne wypowiadanie i śpiewanie powtarzających się słów; "Kropelki deszczu" - zabawa rytmiczno – ruchowa ; naśladowanie kropel deszczu poprzez zabawy paluszkowe: w powietrzu, na kolanach, na plecach kolegi (usprawnianie ruchu palców); "Wiewiórki do dziupli";zabawa ruchowo - naśladowcza z wykorzystaniem krążków "Jesienny liść" zabawa ruchowa – naśladowanie ruchem i gestem spadających liści; "Drżący listek" – ćwiczenia oddechowe ,dmuchanie na listek – korekta prawidłowego oddechu: wdech nosem, wydech ustami; "Wędrówka jeża" zabawa ortofoniczna na słowach i zgłoskach: idzie jeż – groźny zwierz, tup – tup, fu – fu, "Ruda wiewióreczka" zabawa ortofoniczna na zgłoskach: hop – hop, skik – skik, hyc – hyc; " Deszcz" - zabawa ortofoniczna na zgłoskach: chlap, chlup, plusk, szur, ciur, kap " Wiatr" zabawa ortofoniczna na zgłoskach szsz – różne natężenie siły głosu Ćwiczenia usprawniające mięsnie narządów mowy: Całusek, Słoneczko Piesek /7 Ćwiczenia z KE- wprowadzenie codziennych ćwiczeń naprzemiennych; aktywizowanie półkul mózgowych do równoczesnej pracy. Wprowadzenie imion do globalnego czytania- inicjacja
Opracowała : Zdzisława Berdys |